شرکت بریتانیایی وان‌وب (Oneweb) با یک موشک سویوز از بایکونور قزاقستان ۳۴ ماهواره را برای ایجاد شبکه اینترنت پهن‌باند به فضا فرستاد.

OneWeb

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی این شرکت نوپا فصد با مستقر کردن مجموعه‌ای از ماهواره‌ها در آسمان امکان دسترسی به اینترنت پهن‌باند در همه جای جهان فراهم آورد.

هدف این شرکت این است که تا پایان سال ۲۰۲۱ این شبکه به طور کامل راه‌اندازی شود.

وان‌وب در این مسیر با رقابت شماری از شرکت‌های دیگر روبرو است که آنها هم قصد ارائه سرویس مشابهی را دارند.

  • گوریل‌های گنده رقیب

ایلان ماسک، کارآفرین کالیفرنیایی در حال ایجاد مجموعه استارلینک است که از هزاران ماهواره کوچک مرتبط ب هم تشکیل می‌شود.

جف بزوس، رئیس شرکت آمازون و ثروتمندترین فرد جهان هم ایجاد سیستمی مشابه به نمام «کویپر» (Kuiper) را پیشنهاد کرده است.

اما ادریان استکل، مدیرعامل وان‌وب می‌گوید شرکت نوپای او از این «گوریل‌های گنده» هراسی ندارد.

او می‌گوید: «برای هر سه یا هر چهار تای ما جا برای کار وجود دارد. جهان جای بزرگی است و اشتها برای داده‌ها سیری‌ناپذیر است. این مسابقه‌ای نیست که برنده‌اش همه جایزه‌ها را بگیرد.»

  • پرتاب از بایکونور

موشک سویوز در ساعلت۰۲:۴۲ بامداد به وقت محلی روز جمعه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) از پایگاه فضایی بایکونور قراقستان به فضا پرتاب شد.

ماموریت این موشک رها کردن محموله ماهوارهایش در یکی از ۱۲ پهنه طراحی شده برای این مجموعه ماهواره‌ای بود. ماه آینده، یک موشک سویوز دیگر ۳۴  ماهواره دیگر را برای پر کردن دو پهنه دیگر به فضا خواهد برد.

  • ساخت شبکه  ۶۴۸ ماهواره‌ای

در نهایت کل شبکه شامل ۶۴۸ ماهواره خواهد بود که ۶۰ تایشان به عنوان ماهواره‌های یدکی در مدار برای جایگزینی ماهواره‌های از کارافتاده عمل خواهند کرد.

این برنامه بلندپروازانه نتیجه یک فرآیند تولیدی در مقیاس بزرگ در کارخانه‌ای در فلوریدا است که وان‌وب با همکاری شرکت هوافضای ایرباس در فلوریدای آمریکا برپا کرده است.

خط تولید این کارخانه روزی دو ماهواره تولید می‌کند.

البته در نهایت موفقیت وان‌وب وابسته به توانایی‌اش در برقرار ارتباط با شرکت‌های مخابراتی و سایر سازمان‌هایی است که سرویس‌های اینترنتی را در سراسر جهان فراهم و توزیع می‌کنند.

کد خبر 482983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha